Óvodáskorú gyermekek (3-6 éves korig)
A gyermekek fejlődésének kiemelten fontos eleme a mozgás. A mozgásfejlődés ütemének, módjának komoly jelző értéke van a gyermek organikus érettségére, általános fejlődésére (motoros, szociális, pszichés-kognitív területek), majdani sikeres iskolai beilleszkedésére.
Mozgásfejlesztéssel hatni lehet az idegrendszerre, bizonyos káros funkciók leépíthetőek, illetve segítségével a fejlődés helyes irányba terelhető.
A mozgásvizsgálat első lépése egy részletes fejlődéstörténet (anamnézis), melyet a szülővel veszünk fel. Ezután következik a gyermek motoros képességeinek, szenzomotoros rendszerének, téri tájékozódásának, testsémájának, dominanciájának vizsgálata. A felmérés során képet kapunk a gyermek idegrendszerének állapotáról, vannak-e éretlenségre utaló jegyek (elmaradás a mozgásfejlődésben, beszédfejlődésben, koordinációs vagy egyensúlyi problémák, együttmozgások, csecsemőkori reflexmaradványok, fáradékonyság, stb.), illetve vannak-e figyelmi- illetve viselkedésproblémára utaló jelek.
A felmérés végeztével a szakember szóban tájékoztatja a szülőt a felmérés eredményeiről. Ezt követően javaslatot tesz a fejlesztés megkezdésére, illetve az otthon végezhető gyakorlatokról tájékoztatja a szülőt.
A felmérés időtartama: 60-90 perc.
Iskoláskorú gyermekek (6-14 éves korig)
Alapozó terápiás mozgásvizsgálat
A vizsgálat a szülő által előre kitöltött anamnézis lap megbeszélésével kezdődik, majd ismerkedő, tájékozódó beszélgetést folytatunk a gyerekkel és a szülővel. Ezt követi a mozgásterületek részletes felmérése mozgásos feladatokkal (tornázunk). Végül összefoglaljuk a vizsgálatot, és ha szükséges, további vizsgálatot javaslunk, illetve kijelöljük a fejlesztés-terápia főbb irányait. Szeretnénk, ha a vizsgálaton jelen lenne a szülő.
Célja: Annak eldöntése, hogy segíthet-e a gyermeknek a mozgásalapú fejlesztés. Szüksége van-e Alapozó fejlesztésre, vagy terápiára. Ha igen, a vizsgálat alapján tudjuk meghatározni, hogy milyen szintről indítjuk a fejlesztést/terápiát egészében, illetve mozgásterületenként.
Mikor javasoljuk?
Ha gyermeke 5-14 éves korú, és
- későn kezdett el beszélni (fiúknál 2 és fél éves kor, lányoknál 2 éves kor után)
- vagy nem jól gyarapodott a beszéde
- nem ejt tisztán hangokat
- nem mond hosszú és kerek mondatokat és már elmúlt öt éves
- mozgásügyességében lemaradt a kortársaitól, „esetlen, ügyetlen”, mozgása összerendezetlen
- nagyon nem akar rajzolni
- nem alakult ki a kezessége, holott már elmúlt öt éves
- már iskolás, és nehezen megy az olvasás, írása olvashatatlan, nehézkes, görcsös,
- figyelme tartósságával, fókuszáltságával problémák vannak
A felmérés végeztével a szakember szóban tájékoztatja a szülőt a felmérés eredményeiről. Ezt követően javaslatot tesz a fejlesztés/ terápia megkezdésére, egyéb sporttevékenységre, otthoni fejlesztési lehetőségekre.
A felmérés időtartama: 90-120 perc.