Alapozó terápia, fejlesztés

Dr. Marton-Dévényi Éva neurológus nevéhez fűződő és az Alapozó Terápiák Alapítvány munkatársai által kidolgozott mozgásfejlesztésen alapuló (u.n. motoszenzoros típusú) komplex, idegrendszer fejlesztő terápia. A mozgásos feladatsorokat fejlesztőpedagógiai módszerek egészítik ki. Az emberi fejlődéstani mozgássorozat újratanítása, gyakoroltatása „belökheti” az agy fejlődésbeli lehetőségét. Ez hathat az anyanyelvi területek működésére is. Más területek fejlődésével párhuzamosan (figyelem, emlékezet…) a gyerekek a terápia során magas fokú mozgásügyességig juthatnak el.

A fejlesztés/terápia alapja a fejlődéstani- és nagymozgások, valamint a rugalmasság és az egyensúly. Ezt egészítik ki a szerialitás (sorrendiség) a ritmus, a finommotorika, a keresztmozgások stb. gyakorlatai. A fejlesztést/terápiát minden esetben felmérés előzi meg.

Vizsgálat: A vizsgálat a szülő által előre kitöltött anamnézis lap megbeszélésével kezdődik, majd ismerkedő, tájékozódó beszélgetést folytatunk a gyerekkel és a szülővel. Ezt követi a mozgásterületek részletes felmérése mozgásos feladatokkal (tornázunk). Végül összefoglaljuk a vizsgálatot, és ha szükséges, további vizsgálatot javaslunk, illetve kijelöljük a fejlesztés-terápia főbb irányait. Szeretnénk, ha a vizsgálaton jelen lenne a szülő.

Célja: Annak eldöntése, hogy segíthet-e a gyermeknek a mozgásalapú fejlesztés. Szüksége van-e Alapozó fejlesztésre, vagy terápiára. Ha igen, a vizsgálat alapján tudjuk meghatározni, hogy milyen szintről indítjuk a fejlesztés/terápiát egészében, illetve mozgásterületenként.

Mikor javasoljuk?

Ha gyermeke 5-16 éves korú, és

  • későn kezdett el beszélni (fiúknál 2 és fél éves kor, lányoknál 2 éves kor után)
  • nem jól gyarapodott a beszéde
  • nem ejt tisztán hangokat
  • nem mond hosszú és kerek mondatokat és már elmúlt öt éves
  • mozgásügyességében lemaradt a kortársaitól, „esetlen, ügyetlen”, mozgása összerendezetlen
  • nem akar rajzolni
  • nem alakult ki a kezessége, holott már elmúlt öt éves
  • már iskolás, és nehezen megy az olvasás, írása olvashatatlan, nehézkes, görcsös,
  • figyelme tartósságával, fókuszáltságával problémák vannak.

Fejlesztés, terápia: A foglalkozás során a gyerekek az Alapozó Terápia mozgásanyagára épülő, tudatosan felépített játékos gyakorlatokat végeznek, kisebb csoportban, illetve egyéni foglalkozás során.

Fejlesztést akkor javaslunk, ha az összkép alapján kisebb fokú elmaradás, éretlenség valószínűsíthető.

A foglalkozások gyakorisága hetente 2-szer 60 perces óra.

A foglalkozást heti 2-szer 2 órában javasoljuk.