Az anyanyelv-elsajátítás (hangzó és írott) folyamatait, állapotát, szintjét vizsgálja.
Dr. Gósy Mária által kifejlesztett és sztenderdizált diagnosztika, amely a beszédhallástól az értelmezés szintjéig vizsgálja a beszédfeldolgozás részfolyamatait, és egészét.
A vizsgálat a szülő által kitöltött anamnézis lap megbeszélésével kezdődik, majd a gyermek többféle „könnyű” nyelvi feladatot kap. Végül megbeszéljük a látottakat, hallottakat, ha kell, fejlesztést, terápiát, szükség esetén további szakorvosi vizsgálatot javaslunk.
A vizsgálaton jelen lehet a szülő.
Célja: A beszédészlelés, beszédmegértés állapotának feltárása, az esetleges elmaradás vagy zavar helyének, típusának és mértékének felderítése, és a megfelelő terápia meghatározása.
Mikor javasoljuk a vizsgálatot?
- nem gőgicsélt, későn kezdett el beszélni
- hosszan tartó huruttól, náthától, gyakori mandula-, középfülgyulladástól szenvedett
- nehezen érti a beszédet – „nem figyel” rá
- nem szívesen hallgat mesét, verset – hamar „megunja”
- nehezen tanul meg mondókákat
- nehezen megy az olvasás írás megtanulása, helyesírási nehézségei vannak
- szöveg értelmezési nehézségei vannak
Fejlesztés, terápia: A gyermek korától, állapotától, és a család lehetőségeitől függően, otthon, illetve egyéni vagy kiscsoportos foglalkozáson beszédészlelést, megértést fejlesztő anyanyelvi gyakorlatok végzése.
A felmérés időtartama: 60-90 perc